Terug naar Kennisbank

Bijbelstudie | Levensmoe

Gepubliceerd op 2020-11-12

Kiezen voor de dood

 

Lezen: 1 Koningen 19:1-8 en Job 7

 

Inleiding

‘Voltooid leven’ is een terugkerend thema in onze maatschappij en een veelbesproken onderwerp op de politieke agenda. Psychologen werken hard om mensen de zin te laten inzien van hun bestaan en hen weer te laten ‘genieten’. Toch vertelt een recent onderzoek van Perspectief project ons dat er ongeveer 10.000 Nederlanders van 55 jaar en ouder in ons land leven, die daar graag een einde aan zouden willen laten maken. Laten wij onze ouderen dan zo stikken? Is er niets meer wat hen perspectief biedt, terwijl honderden anderen op de IC vechten voor hun leven? En wat als je een christen ontmoet die levensmoe is, is dit zonde?

Kern

Ook al lijkt ‘voltooid leven’ misschien een 21e eeuw-fenomeen, 2000 jaar geleden komen we al mensen tegen die de dood verkiezen boven het leven. Hoor hun klachten: “Zodat mijn ziel de verworging (verstikking) kiest, de dood meer dan mijn beenderen (het leven).” (Job 7:15). En wat dacht je van die man die we tegenkomen onder de jeneverboom? Elia bad of zijn ziel mocht sterven (1 Kon. 19:4). Klare taal en dit klinkt aardig voltooid. Toch is er een essentieel verschil met een zelfgekozen dood. Job en Elia nemen geen beslissing over hun levenseinde, maar roepen en klagen tot God. Het antwoord van God? Voor Elia was dat een koek, een fles water en een bemoediging: “Sta op, eet” (1 Kon. 19:5). Ook voor Job was het nog lang niet klaar. In hoofdstuk 42 kun je lezen dat God een omkeer bracht in het levenslot van Job, toen hij gebeden had voor zijn vrienden. De Heere gaf Job nog meer dan hij had gehad, “tot dubbel zoveel’’. Job leefde nog 140 jaar.

Slot

Misschien worstel jij wel met het leven, of ken je mensen die tobben over het leven en weinig levensvreugde ervaren. Bemoedig hen door hen te vertellen dat ook gelovigen zware tijden kunnen kennen en zing met hen psalm 88.

Zingen en/of luisteren: Psalm 88:1 en 8

Bidden

  • Bid voor mensen die eenzaam zijn en voor mensen die het leven niet meer zien zitten. Bid of zij in God mogen geloven en bid of God hen vreugde schenkt.
  • Bid voor zorgverleners die zich inzetten voor het leven, ook als de cliënt of patiënt het vechten moe is.
  • Dank voor het leven dat jij elke dag ontvangt van God, bid om een vernieuwd hart, zodat je Hem kunt dienen in alles wat je doet.
  • Belijd schuld over het feit dat je zo vaak moppert over tegenslag en vraag of God je leert te zien waardoor deze tegenslag je zo raakt.

Reactie van RMU-collega Amanda:

“Menselijkerwijs kan ik het me goed voorstellen dat oud worden niet leuk is. En laten we vooral ook niet vergeten dat er veel mensen zijn die eenzaamheid kennen. Als je lichaam niet meer wil vanwege welke reden dan ook, heeft dat impact op je welzijn. Ik moet denken aan een oudere vrouw uit mijn kerkelijke gemeente. In haar flatje zat ze rustig op een stoel voor het raam. Uit het raam kijkend zei ze: “De dagen zijn vaak stil, mijn knieën willen niet meer en mijn nek is versleten.” Dan opeens stralend: “Maar weet je wat nog wel kan? Ik kan de hele dag met mijn Heere spreken over de wereld, de kerk en mijn familie. God is goed! In mijn ontmoeting met haar en anderen leerde ik dat het belangrijk is om lijden en eenzaamheid te herkennen en te erkennen, maar ook om de persoon die niet meer kan en wil, te blijven bemoedigen met Gods Woord die elke mensenleven ziet en kent.”

Volg ons op Instagram voor inspiratie tijdens je koffiepauze.

Volg ons: rmu.nu